13 lis 2018

Rzym. Wędrówki z historią w tle - wyd. PWN.

Witam,


Niektóre stolice czy miasta Europy są tak piękne i fascynujące, że jakby człowiek miał nadmiar wolnego czasu i worek pieniędzy mógłby zwiedzać, jeździć, odkrywać wszystko co nieznane i poznawać inne kultury. Najbardziej tajemniczym miastem skrywającą niejedną tajemnicę i zagadkę jest wg. mnie Rzym, czyli stolica i największe miasto Włoch. Ja osobiście nie byłam jeszcze w Rzymie, dlatego mam nadzieję, że kiedyś się tam wybiorę. Jedynie co pozostaje mi czytanie książek, oglądanie albumów i tak poznawać póki co to piękne i zabytkowe miasto. Powierzchownie nieco o nim już wiem, kiedy uczyłam się ogólnikowo na szkolenie pilotów wycieczek - szkoda, że wtedy nie było tej książki, bo niektóre ciekawostki jako pilot można wykorzystać właśnie w czasie swojej pracy. Pamiętam jak uczyłam się o największych zabytkach budowli, czym różniły się poszczególne epoki, jakie miały w sobie charakterystyczne elementy itd. itp. ale powiem Wam, że lubiłam się tego uczyć, choć typowo tematy historyczne nie były moją mocną stroną np. w liceum. Przede wszystkim uważam, że człowiek lepiej uczy się coś zwiedzając i poznając po przez podróże niż z 'podręczników szkolnych' 

Zatem zapraszam Was dzisiaj moi kochani do miasta Rzym. Wędrówki z historią w tle od mojego ulubionego wydawnictwa Pwn.


Rzym. Wędrówki z historią w tle to bardzo osobista książka Bożeny Fabiani o mieście, w którym stale się coś rodziło, coś przekształcało, coś zapadało pod ziemię. To opowieść o osłoniętych tajemnicą dziejach najstarszych kościołów i innych zabytków, dziejach odczytywanych wciąż na nowo przed kolejne pokolenia badaczy. Spacerując po Wiecznym Mieście, trzeba patrzeć zarówno w górę, żeby nie przegapić na przykład uroczych kapliczek maryjnych na murach, jak i pod nogi, bo przeszłość w wielu miejscach zapadła się głęboko pod ziemię i trzeba za nią tam powędrować.


Rzym to miasto jedyne w swoim rodzaju; tu każdy kamień ma coś do powiedzenia – głazy pod stopami na via Appia sprzed dwóch tysięcy lat, czy niewiele od nich młodsze, niedawno zdjęte i wymienione na nowe, dachówki na bazylice Santa Maria Maggiore; ocalone dedykacje na pogańskich świątyniach i epitafia z katakumb; fasady bazylik i kardynalskich pałaców ze swymi herbami na frontonie, obficie zdobione wewnątrz; zwalone kolumny czy ukryte pod ziemią i mozolnie odkopywane pozostałości pierwszych kościołów. Niemal na każdej ulicy jest kościół, w którym można znaleźć coś ciekawego. To niewyczerpana kopalnia. Życia nie starczy na obejrzenie tego wszystkiego, nawet gdyby się tam urodzić, stale mieszkać, być archeologiem i mieć wstęp do podziemi i do skarbów sztuki w prywatnych apartamentach.


Książka choć jest w miękkiej okładce ze skrzydełkami, jest pięknie wydana. Nie spodziewałam się, że będzie z takimi barwnymi ilustracjami - myślałam, że to typowa jakaś zwyczajna powieść, o Rzymie, ale jednak zdjęcia wiele dają i całość prezentuje się na dostojną literaturę i ciekawy album, ale z wędrówką po owym mieście. Autorka oprowadza po mieście, pokazuje życie miasta z bliska. Da sie oczuć, że bardzo kocha to miasto. Przedstawia wybrane epizody z dziejów miasta i jego klimatu. Kiedy narodziło się chrześcijaństwo po okres baroku. Interesująco przedstawia zabytkowe budowle, bazyliki, rzeźby, obrazy opisuje Rzym papieży. Ja powiem szczerze, że nie wszystkie wątki dobrze rozumiałam, myślę że to moje braki w historii, ale uważam, że warto tą książkę przeczytać i zagłębić się w dzieje miasta, jeśli np. fascynujemy się podróżami jak to było kiedyś, a co zmieniło się dziś


Co Wam się najbardziej w Rzymie podoba?
Byłaś/byłeś tam?



pozdrawiam,

Donna

8 komentarzy:

  1. Bardzo chciałabym pojechać do Rzymu, to moje marzenie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzym jest niesamowitym miejscem!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham Rzym <3
    Odwiedzam go kilka razy w roku :)
    Nigdzie nie czuję się tak dobrze jak tam :) <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Rzym <3
    Jedno z moich ulubionych miast. Z chęcią przeczytam tą książkę

    OdpowiedzUsuń
  5. W Rzymie niestety nie było, ale dochodzą mnie słuchy, że miasto jest coraz bardziej zaniedbane. Mam nadzieję, że nie jest to prawda i gdy tylko pojawi się okazja wyjazdu tam, to spędzę miło czas!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda na bardzo profesjonalnie wydany.

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzym moje marzenie, super tekst, aż chce się spakować walizkę i tam jechać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Taki przewodnik dobrze jest przeczytać przed wycieczką do Rzymu.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za każdy napisany komentarz :)
Osobiście usuwam wszelaki spam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...