20 kwi 2017

Księga cytatów. Najpopularniejsze motywy literackie wyd. PWN.

Witam,


Czas matur zbliża się wielkimi krokami, a maturzyści zakuwają non stop. Język polski zdaje każdy więc literatura jest obowiązkowa. Wydawnictwo Pwn przygotowało pozycję zatytułowaną: Księga cytatów Najpopularniejsze motywy literackie - Adam Wolański, Agata Hącia, Ewa Wolańska. Jest to najnowsza pozycja wydana w 2017 r. więc jest świeżutka. Ja lubiłam język polski, więc i w mojej biblioteczce taka pozycja jest mile widziana.


Księga cytatów to zbiór około 1500 najważniejszych cytatów z blisko 500 utworów prozatorskich, poetyckich i dramatycznych, powstałych od starożytności (VIII w. p.n.e.) do czasów współczesnych (XXI w. n.e.) oraz 250 sentencji łacińskich wraz z tłumaczeniem, pochodzących z dzieł Cycerona, Horacego, Owidiusza, Seneki, Wergiliusza i innych. 
*
Książka zawiera też zwięzłe noty biograficzne, zawierające najważniejsze informacje na temat życia i twórczości cytowanych w niej 100 najwybitniejszych autorów literatury polskiej i obcej. 
*
Dodatkowo zamieszczone są kalendaria i indeksy, a wśród nich indeks motywów literackich, zawierający 500 typowych wątków, tematów, postaci, miejsc, przedmiotów, symboli i zagadnień, przewijających się w utworach przez wszystkie epoki literackie i kalendarium historii literatury, czyli chronologiczne zestawienie 250 najważniejszych utworów w dziejach literatury polskiej i obcej.


Opinia:
Książkę nie trzeba czytać od deski do deski, ponieważ jest tak napisana/podzielona, że bez problemu możemy przejść do konkretnego nazwiska pisarza. Ja czytałam tych których znam i kojarzę ze szkoły (bo nie wszystkie nazwiska są mi znane) Chociaż jestem po maturze kilkanaście dobrych lat, to fajnie było sobie przypomnieć czasy szkolne, gdzie czytało się lektury, wiersze itp. to jednak nie umyka z głowy i gdzieś tam jeszcze świtają najpopularniejsze dzieła literackie. Ogólnie z całej pozycji spodobały mi się sentencje łacińskie - są to krótkie cytaty, których czasem nawet używa się na co dzień przy rozmowach. Nieraz jakiś cytat przytaczamy w zdanie. Szczerze, nawet nie widziałam, że niektóre 'takie powiedzonka' to cytaty z dzieł. Człowiek uczy się całe życie :) Jeśli chodzi o ogólnie cytaty to są one różne, nieraz krótkie, nieraz były to fragmenty z lektur - ktoś kto weźmie książkę do ręki pierwszy raz, może powiedzieć, że jest bezużyteczna czy zbędna, ale pisząc np. wypracowania, referaty i zacytując konkretne dzieło to na pewno wyjdzie na plus.


Podoba mi się to, że przy danym rozdziale jest krótka bibliografia, kalendaria, indeksy. Jest to przydatny zbiór informacji i zgromadzenie najistotniejszych wiadomości. Jest to taka książka - pigułka, w której uczeń/student znajdzie pomoc przy nauce, a nie musi mieć kilkanaście innych książek z różnych epok. Z książką tą każdy się odnajdzie, wątki/nazwiska nie są porozrzucane, co przedstawia spis treści. Nie tylko maturzyści mogą korzystać z tej pozycji, ale także nauczyciele, wykładowcy, oraz każdy kto lubi literaturę.


mnie dziś książkowo, ale z racji różnych nowości kolejne wpisy będą już kosmetyczne :) 
Jaką książkę ostatnio przeczytaliście?



pozdrawiam,

Donna

3 komentarze:

  1. Ja książek czytam mnóstwo, właśnie skończyłam "Dziewczyna na miesiąc" 2. część ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. coś dla mnie, na dłuższe przemyślenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie posiadać w swojej biblioteczce taką książkę :) Ja wczoraj przeczytałam ksiażkę dla dzieci o Kici Kociej :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za każdy napisany komentarz :)
Osobiście usuwam wszelaki spam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...