12 mar 2017

Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi - Gill Hasson wyd. PWN.

Witam,



Książka, którą niedawno przeczytałam Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi autorki: Gill Hasson z wydawnictwa PWN to książka mogę powiedzieć, że na czasie, gdyż praktycznie na co dzień spotkać możemy lub spotykamy toksycznych ludzi, z którymi trudno się porozumieć. Ja niejednokrotnie się z takimi spotkałam, ba! nawet pracowałam, więc z doświadczenia wiem, że to wcale nie jest przyjemne. Tacy ludzie są nie do zniesienia, wysysają całą energię i mogą również zniszczyć psychicznie czy fizycznie... lub niedawna moja sytuacja jaka mnie spotkała: nie odebrałam telefonu, bo zwyczajnie w świecie go nie miałam w przy sobie, zdarza się - a co usłyszałam? że jestem dziwakiem, że brak mi kultury, bo nie odbieram telefonu! kiedy zapytałam tej osoby później czy jej się nigdy nie zdarzyło nie odebrać telefonu kiedykolwiek? to dalej ta osoba upierała się, że brak mi kultury, że mam coś ze słuchem, że mam szanować innych, a co ja sobie wyobrażam itd. itp. No więc właśnie to są chwile z trudnymi ludźmi i takie rozmowy z kimś, sprawiają, że lepiej się wycofać z danej relacji, a nie tracić swojej energii i czasu na tłumaczenie się, bo i tak z góry ta osoba jest 'mądrzejsza'. Zaczynam unikać już takich ludzi, a jeśli nie mogę tego zrobić, to po przeczytaniu tej literatury już wiem, co i jak mogę zmienić i jak przygotować się na takie rozmowy z takimi typami ;) Oczywiście jak sugeruje autorka książki, prowadzenie dobrych rozmów i traktowanie takich ludzi, a w zasadzie zachowań ludzkich, przychodzi z czasem i musimy nabyć to w sobie i mieć praktykę, a nie zrażać się na początku, że coś źle Nam wyjdzie. Umiejętność dobrego komunikowania się z trudną osobą, nie jest proste - ale ta druga strona musi to wyczuć i tak poprowadzić rozmowę, aby ktoś nastawiony do Nas w danej chwili agresywnie/nerwowo/obojętnie czy olewająco, nie czuł tej satysfakcji, że Nam czymś dogryzł.


Krótki opis jaki możemy znaleźć m.in tu
"Wiecznie niezadowolony szef. Teściowa, która przy każdej sposobności wypomina ci przypalony zeszłoroczny obiad. Przyjaciółka, która odwołuje wszystkie spotkania „za pięć dwunasta”. Współpracownik, który krytykuje wszystkie twoje pomysły, ale broni się przed podaniem własnych. Nastoletni syn, który mamrocze pod nosem obelgi i przekleństwa. Wśród trudnych ludzi znajdziemy osoby jawnie agresywne i wrogie, agresywne w sposób pośredni oraz osoby bierne sprawiające wrażenie bezwolnych i ulegających wszelkim wpływom. To samo zachowanie w jednej sytuacji możemy odebrać jako neutralne, w innej – jako budzące złość i frustrację..."


Moja opinia:
Lubię tego typu literaturę, więc czytanie jej sprawiało mi przyjemność i taką lekkość, tym bardziej, że książka jest napisana właśnie lekkim i prostym językiem. 
Książka podzielona jest na 3 główne rozdziały z kilkoma podrozdziałami:
I. Radzenie sobie z trudnymi ludźmi:
1. Trudni ludzie i ich trudne zachowania.
2. Czy chodzi o ciebie? 
3. Komunikowanie się z trudnymi ludźmi. 
4. Stawianie czoła trudnym ludziom.

II. Przełóżmy to na praktykę: 
5. Radzenie sobie z bezpośrednią wrogością. 
6. Radzenie sobie z pośrednią wrogością.
7. Radzenie sobie z osobami biernymi.

III. Gdy wszystko inne zawiedzie:
8. Radzenie sobie z osobami niemożliwymi.

Jak wspomniałam wcześniej książkę czyta się szybko, bo napisana jest prostym i zrozumiałym językiem jak dla mnie i wg. mnie każdy ją powinien zrozumieć. Z książki dowiedziałam się, jakie są trudne zachowania innych osób, jak można się obronić i jak sprzeciwić się zachowaniom, które się nie akceptuje. Jak i kiedy się wycofać, a nawet zrezygnować z danej relacji. Autorka pokazuje proste przykłady takie z życia wzięte, aby wytłumaczyć ich relacje, spojrzeć na to z drugiej strony. Dotyczą one zarówno komunikacji z przyjaciółmi czy rozmowy bardziej poważne skupione na biznesie. Każde podejście do rozmów z trudnymi ludźmi powinno zaczynać się od pozytywnego nastawienia, a nie z góry zakładać, że ktoś jest 'trudny'. Autorka zachęca do empatii, słuchania i zrozumienia drugiej strony. My nie jesteśmy w stanie zmienić zachowania innych ludzi, dlatego jedyne co możemy zrobić to zmienić Nasz sposób w jaki się reaguje na takie zachowanie. W książce poruszony jest również temat o asertywności, który pokazuje jak być asertywnym na wiele sposobów. Jak wypowiadać własne uczucia, własne myśli nie raniąc innych. Spodobało mi się również to, że oprócz typowej wiedzy na ten temat, możemy sami przeprowadzić sobie test na temat wartości jakie oczekujemy od innych lub jakie przysługują Nam prawa. Po przeczytaniu książki, autorka zapewnia, że to TY kontrolujesz sytuację, zwiększają się szanse na to, że inni będą traktować CIĘ z szacunkiem. 


Ciekawa pozycja do porannej kawy :) 
Swoja drogą genialna jest ta ilustracja na okładce.




pozdrawiam,

Donna

6 komentarzy:

  1. Ta książka może pomoc w codziennym życiu

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja po prostu staram sien ie otaczac trudnymi ludzmi ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatna pozycja.. szczególnie przy moich klientach. W sumie to sama mogę kilku rad udzielić :p

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaciekawiła mnie twoja recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam ,,Magię sprzątania", jednak nic mi ona nie pomogła, a myślałam, że nauczy mnie sprzątać.. Chyba jednak takie poradniki na mnie nie działają ;/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za każdy napisany komentarz :)
Osobiście usuwam wszelaki spam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...